De kerstperiode is achter de rug en de feestdagen zijn alweer voorbij. Misschien heb je aan jouw zakenrelaties grote kerstpakketten of kleine relatiegeschenken gegeven, of misschien wel helemaal niks. Mocht je het nog niet gedaan hebben, dan is dit jouw moment om te shinen!
Als je je zakenrelaties echt wilt verassen dan is er geen beter moment om ze relatiegeschenk te doen dan nu. Zo kort na de kerstperiode verwachten ze het nooit en denken ze misschien dat je veel te laat bent. Maar, door het een beetje slim aan te pakken en af te stemmen op jouw onderneming kan je juist laten zien dat jullie uniek zijn!
Onverwachte relatiegeschenken zijn ze het best
Zo goed als elke onderneming verwacht rond de kerstperiode en feestdagen iets te krijgen van naaste zakenrelaties. Of dit nou een kerstpakket of iets kleins is. Dit maakt elk cadeau, groot of klein, toch een stuk onpersoonlijker en daarbij wordt het ook nog eens minder gewaardeerd. Door jouw zakenrelaties een relatiegeschenk (lees: géén kerstpakket) te geven buiten deze periode om, voelt het al een stuk persoonlijker. Daarom zal het dus ook een stuk meer gewaardeerd worden dan wanneer je het tegelijk met “iedereen” geeft!
Laat het aansluiten bij de branche
Misschien nog wel één van de lastigste aspecten van het geven van relatiegeschenken; het uitzoeken. Op het internet zijn duizenden verschillende producten te vinden die hier en daar geprezen worden door de verkopers zelf. Maar, wat je je moet bedenken is dat niet iedereen hetzelfde is. Wat jij, of de verkoper, leuk vindt hoeft niet per se leuk gevonden te worden door de ontvanger. Probeer er dus achter te komen waar de interesses van diegene ligt. Weet je dat niet? Zoek dan iets wat zo goed mogelijk aansluit bij de branche waarin ze zich bevinden.
Tips
Is dit bijvoorbeeld de ICT? Geef jouw zakenrelaties dan een technisch snufje als een powerbank! Dit wordt ongetwijfeld gewaardeerd! Wat een relatiegeschenk verder succesvol maakt is de praktische aard ervan. Hier bedoel ik mee dat het relatiegeschenk wel door de ontvanger te gebruiken moet zijn. Wanneer diegene er niks aan heeft zal het gewoon bij de rest van de “nutteloze” cadeaus komen en wordt er nooit meer naar omgekeken. Dit wil je natuurlijk niet! Bedruk het relatiegeschenk met logo en elke keer als de ontvanger hem gebruikt zal die weer herinnerd worden aan jouw onderneming!
En heb je wel eens gedacht aan chocolade? Niet heel praktisch, maar absoluut iets waar je harten mee steelt! 😉