Om de een of andere reden is chocola `hot`. Het is lekker, in enige mate verslavend en vooral geliefd bij vrouwen gedurende een bepaalde week van de maand. Geen wonder dat chocola voor veel PR afdelingen een geliefde weggever is op beurzen en congressen. Het hoeft bovendien geen enkele connectie met je bedrijf te maken te hebben. Chocola is niet alleen leuk voor snoepgoedfabrikanten, maar ook voor autodealers, IT-bedrijven of een potlodenfabrikant. Het hele idee is namelijk dat je iets hebt om een gesprek op gang te brengen. ‘’Wilt u wat van onze gratis chocolade?’’. De kans dat iemand nee zegt is bijzonder klein.
Concurrentie in het weggeven
Daarna kun je het uiteraard gaan hebben over jouw fabriek, zaak of onderneming. Het uitdelen van weggevertjes is inmiddels al zo oud als de wereld en dat leidt tot luxe problemen. Zeker bij grotere beurzen kun je inmiddels geen stand meer vinden waar ze geen pennen, chocoladerepen, waardebonnen of gratis taxiritten weggeven. Op die manier ontstaat er haast een soort van concurrentiestrijd onderling. Wie heeft de leukste, meest opvallende en vooral meest gedenkwaardige weggever? Zo eentje waar mensen een maand later naar kijken en dan precies weten wie hen dat ding heeft gegeven.
Hoe val je op?
Speciaal om op te vallen tussen alle andere chocoladerepen is het een idee om je eigen chocobrand op te zetten. Sommige bedrijven zijn daar zelfs in gespecialiseerd. Je zet gewoon een order uit voor duizend repen chocolade met je eigen bedrijfslogo erop. Op die manier weet je zeker dat ze je niet kunnen vergeten. Daarnaast kun je er ook nog de nodige extra informatie op laten drukken. Bijvoorbeeld je naam, maar ook je telefoonnummer of wat je dan ook maar interessant vind. Een chocoladereep als het nieuwe visitekaartje. Eentje die een stuk lekkerder is uiteraard. Tijdens Sinterklaas kan je natuurlijk ook nog denken aan een chocoladeletter met logo.
Relatiegeschenk
Behalve op de beurs kun je deze repen natuurlijk ook gebruiken als makkelijk relatiegeschenk. Bijvoorbeeld als je een bedrijf hebt dat veel zaken doet met particulieren of andere bedrijven. Bij netwerken gaat het om zien en gezien worden en om daarna in de herinnering te blijven. Hoe origineler je cadeautje is, hoe beter. Al moet je er natuurlijk wel op letten dat het niet te extravagant of te duur wordt. We blijven calvinistische Nederlanders natuurlijk. Te dure cadeaus worden hier standaard argwanend bekeken. Zelfs bij het uitdelen van gratis dingen moet je dus balanceren over een denkbeeldig koord. Geef je een te goedkoop geschenk, dan doe je niet mee en wordt je niet herinnert. Maar geef je een te duur geschenk dan wordt je als te protserig gezien.
Een goed alternatief is dus om goedkope relatiegeschenken te combineren. Zo kun je ervoor kiezen om naast bedrukte chocoladerepen ook waterflesjes bedrukken mee te nemen in je cadeau. Op deze manier combineer je dus verschillende relatiegeschenken die van het goedkopere segment zijn. Hierdoor lijk je niet protserig maar ook niet goedkoop! Een ideale oplossing.
De strategie van het weggeven
Aangezien het natuurlijk per bedrijf verschilt wat je weg wilt geven is het aan te raden om altijd meerdere producten klaar te hebben liggen, die je naar willekeur kunt combineren. Naast de chocoladereep met je eigen bedrijfslogo erop kun je ook denken aan wijnflessen met je bedrijfslogo of aan mokken met je logo. Behalve iets wat eetbaars is, is het slim om iets origineels te zoeken dat een link heeft met jouw bedrijf. Op die manier leggen mensen een makkelijke link in hun hoofd en weten ze tenminste nog waar het om ging als ze die chocoladereep opeten.