Een winkelinrichting kan op veel verschillende manieren efficiënter worden gemaakt door de eigenaar. Op deze manier kunnen meer producten worden verkocht en een grotere omzet worden gerealiseerd. Product display is hier een belangrijke factor in. Hoe beter producten worden neergezet, hoe aantrekkelijker de producten worden hoe meer er verkocht wordt. Zoals in een kledingwinkel, als de winkel een ongeorganiseerde rommel is, is er geen goed overzicht van het aanbod en zullen mensen sneller weglopen en minder goed kijken naar wat er wordt verkocht. Als er minder producten zijn, maar deze wel overzichtelijk zijn uitgestald zal er veel meer worden verkocht omdat het er net en overzichtelijk uitziet.
Een goed product display
Om een goed product display te hebben moet het dus overzichtelijk en netjes zijn. Daarnaast is het goed om dezelfde soort producten bij elkaar te zetten. Dit helpt ook weer mee aan de overzichtelijkheid in de winkel. Online is overzichtelijkheid ook belangrijk. Tabs met klik hier, om mensen naar de site te leiden en verschillende categorieën waarop consumenten kunnen klikken. Als een consument een bepaald product wil kopen moet het duidelijk zijn dat hij makkelijk kan denken: ik klik hier en dan kom ik op de goede plek.
Een overzichtelijk aanbod aanbieden
Een groot, overzichtelijk aanbod kan positief zijn, maar als het teveel wordt voor de consumenten om bij te houden is dat geen voordeel meer maar juist nadelig voor de efficiëntie. Consumenten weten niet meer goed wat er nou wordt verkocht in de winkel en waar ze naar moeten zoeken. Een winkel met een duidelijk doel of thema werkt wat dat betreft beter, dan weet iedereen precies wat er te halen is. Het is dus optimaal om wel een redelijk aanbod te hebben, maar niet al te veel uit elkaar lopende producten te hebben zodat het wel overzichtelijk blijft. Als een internetwinkel opeens sokken gaat verkopen wordt dat verwarrend en gaat de efficiëntie achteruit.